Løbestilsanalyse

Kontakt os for booking af tid til løbebåndet

Der er altid travlt ved løbebåndet, så ring ind og book en tid til en løbestilsanalyse.

Viborg
viborg@runnerscorner.dk
Tlf.: 86 62 12 90

Herning
herning@runnerscorner.dk
Tlf.: 28 55 86 35

Hvorfor løbestilsanalyse?

I forhold til løbestilsanalyser på løbebånd har der været meget diskussion om, hvorvidt det er så relevant. Svaret i nemt og kort: JA, en løbestilsanalyse er et vigtigt redskab til at kunne guide og vejlede i forhold til valg af løbesko. Det har vores erfaring igennem de seneste 13 år bevist. Men en løbestilsanalyse er omvendt heller ikke en vandtæt garanti for, at der aldrig vil være afvigelser fra det, man betegner som ”normalt” indenfor vejledning af løbesko og til den enkelte kundes forventninger.

Og hvorfor er det sådan? Løbere er alle forskellige og afviger alle på forskellig vis fra den optimale kropsopbygning, bevægemønster, træningstilstand m.v. Derudover har vi alle et forskelligt udgangspunkt. Der er stor forskel på, hvor stærk en krop den enkelte har. Og derfor kan man ikke altid regne med, at kunne nå de samme målsætninger som dem, man eventuelt sammenligner sig med.

Vigtige og væsentlige faktorer for os

Gamle skader, manglende muskelstyrke, stillesiddende kontra fysisk arbejdsliv, sygdomme og generelt anatomiske forskelligheder er faktorer, der alle spiller ind i den helhed, som den enkelte løber udgør. Og det er vi rigtig gode til at vurdere på. Men det kræver, at vi spørger ind til tingene og kradser lidt i overfladen. Så tag det som et tegn på, at vi mener det seriøst, når vi spørger, for vi kan ofte se en sammenhæng, som er relevant i forhold til at vejlede dig så grundigt som muligt.

Derfor tager vores analyser på løbebåndet også udgangspunkt i en analyse, der dækker mere end bare underben og ankel. Målet er, at kunne filme hele kroppen fra lænd til fod for at vurdere en mere præcis påvirkning af den belastning, kroppen udsættes for under løb.

Behøver jeg på løbebånd?

En fuld løbestilsanalyse koster kr. 350,- Ved køb af sko er analysen inkluderet i skoens pris (Løbestilsanalysens pris refunderes ikke i forbindelse med returnering af sko) Men en løbestilsanalyse er ikke et krav for at købe sko hos Runners Corner. Men så får du heller ikke den service, som vi mener en test på løbebåndet er. Ønsker du fuld service i forbindelse med køb af nye løbesko, så koster det altså ikke ekstra udover den tid du investerer i at lade os hjælpe dig. Book gerne tid til løbeanalysen, da der ofte er travlt. Analysen varer ca. 30 minutter.


HUSK at medbringe dine gamle/nuværende løbesko til testen. Bruger du indlægssåler af enhver art, så medbring også disse. Et par korte bukser og en t-shirt vil også være en fordel.


Hvilken måde at løbe på er korrekt?

Vores mangeårige erfaring bekræfter, at der ikke er en decideret opskrift på, hvordan ”man skal løbe”. Som nævnt ovenfor, så er løbere forskellige. Men med producenternes i dag mere nuancerede måde at tænke løbesko på, kan vi i dag præsentere flere alternativer. Nedenfor en kort gennemgang:

"Klassisk" løb: den klassiske måde at løbe på er i sko, hvor der er en relativt høj hæl og tyk mellemsål. Denne opbygning har været fremherskende i mange år, primært fordi man har vurderet, at løbere naturligt automatisk lander på hælen. Dette kan der endnu ikke siges noget entydigt om, igen fordi vi alle er forskellige og desuden tilpasser os de forhold vi agerer under. Faktum er, at langt de fleste løbere føler sig godt tilpas i sko, der er opbygget, som ”det de kender”. Og hvorfor så ændre på det? Argumentet skal være gentagne skader trods fornuftige sko og træning. Det kan feks. være svangskader, baglårs-skader mv. I disse tilfælde kan løbere nu med fordel benytte sig af nedenstående mellemfods-løbesko.

Begyndende mellemfodsløb: I takt med udviklingen og nye tankegange bag måden at løbe på, findes der i dag løbesko, der tillader foden at lande en smule længere fremme under svangen og forfoden. Den væsentligste grund til det, er at der er en lavere hælsål i forhold til de ovenfor nævnte ”klassiske løbesko” Mellemfodslanding kan fremme en lavere rullehastighed på løberens fod samt en mere markant brug af kroppens egen indbyggede stødabsorbering. Dvs. samspillet mellem ankel, knæ og hofte. Vores erfaring indtil videre er rigtig god. Dog skal det pointeres, at der som nævnt er forskel på løbere og derfor også på slutresultatet. Men som en vigtig faktor og et væsentligt udbytte kan fremhæves den variation, man får i forhold til de ”klassiske løbesko”. Så kombinationen af begge typer sko er mest optimale.

Natural Running: Her er der fokus på den bevægelse, foden vil lave, når man løber i bare tæer på blødt underlag. Den primære tankegang er her, at kunne tillade foden at lande på mellemfoden og til dels helt fremme på forfoden, hvis det ønskes eller er relevant.  Igen er der forskellige grader på skalaen over en bar fods bevægelser. Dog må det forventes, at man som løber i sådanne sko skal forvente en vis tilvænning af løbeteknik og især muskelbelastning. Vores Natural Running sko er ikke helt så rå og kompromisløse, som man ellers kan se på markedet over denne type sko. Vi har fokus på, at man som løber relativt nemt skal kunne komme ud at løbe i en sko, der trods alt yder en vis beskyttelse mod de stød, man får ved løb på selv blødt underlag. Ikke alle løbere har adgang til det mere skånsomme underlag som græs, skovbund m.m. Derfor kan vores sko i denne kategori også tage fra mod stød fra asfalten, som er de fleste løbere primære træningsunderlag.